De 10 åbne Lufthavnsmesterskaber i Gokart 2017

(Kun en tåbe frygter ikke havet)

  • Derfor blev de våde

  • "Jeg ville lige slå græs"

  • Væddeløb

PI-Københavns formand, Gunnar Nørager takker Henrik Wiberg for hans mange års arbejde for PI-København

Opdateret 23. september 2017

Tekst og foto: Michael Jensen, Lufthavnen

I august skulle jeg til udendørs koncert, og vejrudsigten sagde 35 mm regn i løbet af aftenen, så af sted og købe et regnsæt. Fed koncert og jeg var kun våd i et område, der svarer til en femkrone.

Nu skulle vi så til gokart, og jeg skulle hentes af Niels og ville selvfølgelig gerne køre i hans Triumph fra 1968, men Niels gjorde lige opmærksom på vejret, så endnu en gang måtte regntøjet frem. Ingen Triumph på denne tur.

Da jeg steg af toget i Roskilde, regnede det let, og da vi kom til Roskilde Racing Center (RRC), var det lidt fugtigt, men ikke så meget regn, men det kom og endda i store mængder.

Banen er 1250 meter lang, og en god omgangstid for os amatører er 1 minut og 10 sekunder (banerekorden er 1.06.53), og jeg kan huske, at vi for 4-5 år siden også havde regn, og den gang lå vi på 1 minut og 30, så vi regnede ikke med bedre tider i dag.

Vi startede med en introduktion, hvor Stefan fra RCC forklarede lidt om, hvordan der skulle køres, når det var regnvejr, men som alle jo ved, så ved politifolk jo bedre end alle andre, og det beviste de også under de 15 minutter, hvor der var kvalifikation om startplaceringerne.

På et tidspunkt havde vi kørere, der lavede piruetter til et 10-tal. De begyndte derefter at køre mod færdslen (det må politifolk jo godt), så kørte de sidelæns, - var ved at forårsage flere uheld på banen, når de kørte på tværs i og efter deres piruetter.

Og her er det så, at min overskrift: ”Kun en tåbe frygter ikke havet” kommer til sin ret.

I starten var rigtigt mange ”tåber”, for der stod vand over hele banen, og brændt gummi, dæk uden slidbaner og vand kunne kun betyde, at hvis man kørte for stærkt, så kørte man også af banen, sidelæns, baglæns osv.

Men endelig kom racet i gang, og vi havde igen politifolk, der troede at de kunne gå (læs køre) på vandet.

På 3 omgange overhalede en fører 8 andre førere og kom godt op i resultatlisten, men kort tid efter kørte han for stærkt i et sving, lavede en piruette, stod på tværs af banen og så 10 andre køre forbi ham, før han kom i gang igen.

En anden endte 10 meter inde på et græsareal og måtte skubbes fri af personale fra RCC. En tredje valgte at slå græs for RCC over en længere strækning, så alt i alt var det svært at køre gokart.

I starten lå de bedste tider på ca. 1.27 og de dårligste på 1.40, men da regnen efter 2½ time holdt op, så kom der lidt mere fart på karterne, og vi kom ned på 1.21 som bedste tid.

I selve racet blev Team Skov nr. 3, og de var 2 omgange efter vinderne. Men Team Skov havde også haft tekniske problemer. Deres gokart fik motorstop, og da de skulle have en ny, knækkede starthåndtaget af, så de mistede 2 minutter, før de kom i gang igen. Selv om de er dygtige kørere, så kunne de ikke hente de to minutter.

Curb Riders og SØP Vejle havde en dramatisk kamp om 1. og 2. pladsen. SØP Vejle førte store dele af løbet, men da der manglede 7 minutter af løbet, valgte sidste fører fra Curb Riders at sætte bedste tid for dagen 1,21,966. Mens han gjorde det, så valgte han også at køre forbi SØP Vejle, hvilket betød af SØP Vejle kun blev nr. 2, mens Curb Riders blev nr. 1 og vandt med 2,570 sekunder.

I den tunge ende kunne vi have haft Team Tungvogn, men de deltog ikke i år. Det gjorde i stedet Forretningsudvalget fra PI-København. Det hold bestod bl.a. af den nuværende formand Gunnar Nørager for PI-København, som ikke ligger på den rigtige side af 90 kilo. Jesper Larsen, tidligere formand, ligger ikke på den rigtige side af 100 kilo, så det var en udfordring for gokarten at få dem rundt på banen.

FU havde 3 omgange op til næstsidste pladsen, men det vigtigste er jo at deltage og ikke at vinde.

Og for at nævne det, så var det sidste nat med kliken for Henrik Wiberg. Han er nu nået i en sådan alder, at han har valgt at gå på pension i starten af 2018. D.v.s. at han også går på pension fra dette arrangement, som han startede og nu har kørt i 10 år.

Gunnar Nørager takkede ham for den tid, han har arrangeret dette løb og også for en hel masse af de andre arrangementer, som Henrik har stået for de sidste mange år.

For at løbet ikke skal dø, så blev det allerede i 2016 aftalt, at Niels Gjøl Johansen fra Lufthavnen overtager Henriks rolle fra 2018, og det kan jo være, at Henrik kan deltage både som fører og måske også som konsulent. Ingen ved, hvad der sker i 2018, men løbet det fortsætter.

Jeg håber og ved, at alle har hygget sig, og måske er der en del sygemeldinger efter løbet, for alle kørerne blev våde, rigtige våde, selv om de havde regntøj på.

God bedring.

Vi ses onsdag den 5. september 2018.