Det 11. åbne lufthavnsmesterskab i Gokart 2018

(Hvorfor gør de det dog?)

Vinderholdene

Opdateret 18. oktober 2018

 Tekst og foto: Mikael Jensen

Ja kvinder er ikke altid til at forstå. Der findes jo altid den gamle joke med kvinder og fodbold:

Når du har en græsplæne med to hvide stativer i enden, hvorfor er det så, at 22 mænd iført t-shirt, korte bukser og grimme ben, løber rundt efter en lille rund læderbold. Hvorfor gør de dog det. Giv dem en bold hver, det er meget lettere.

Ja og den 5. september 2018 var jeg så ude og se og fotografere fra lufthavnsmesterskaberne i gokart, og jeg skrev hjem på et tidspunkt til arbejdet, at jeg befandt mig sammen med 102 ”sindssyge” mænd og en ”sindssyg” kvinde, der på skift i hele 3 timer skulle køre rundt på en 1250 meter lang bane, for at se hvem der blev bedst. Jeg forstår det ikke: Hvorfor gør de dog? 

  1. Sidste år kørte de rundt i 3 timer i silende regn, og i år kørte de rundt i bagende solskin, og efter i år at have kørt i 15-20 minutter, var de lige så våde af sved, som de var våde af regn sidste år.
  2. De havde alle sammen ondt i hænder, arme og skuldre. Der var en fører, som havde så ondt, at han ikke kunne holde på en gaffel. Hver gang forhjulene på gokarten kører over et eller andet, f.eks en curb, så kan man mærke det gennem hænderne, armene og op i skuldrene.
  3. De havde alle sammen ondt i ryg og r.., for der er ikke noget der hedder støddæmpere på disse gokarts, og igen en curb, og så kunne man mærke det op i ryg og r.. .
  4. Der er overhovedet ingen grund til at køre, for det er jo bestemt på forhånd, hvem der er bedst, for efter kvalifikationen havde vi 4 hold, der lå som nr. 1,2,3 og 4, og efter at have kørt 3 timer lå de som nr. 1,3,4 og 2, så de byttede lidt rundt, men alle andre havde ikke en chance.

Og hvorfor de så gør det, er fordi, at det er så sjovt. Det er en drengedrøm at få lov til at drøne ned ad banen med hastigheder på op mod 90 km/t.

Den bedste fører kørte i år de 1250 meter på 1,07,452, hvilket er en hastighed af ca. 68 km/t i snit, og de ”middelmådige” kørte med ca. 65 km/t, og det er stærkt, når man tænker på, at man skal gennem 8 almindelige sving og 4 hårnålesving.

De 1,07,452 er hurtigere end den tid, som Michelle Gatting, (en af Danmarks bedste kvindelige racerkørere) satte for ca. 7 år siden.

Generelt blev der kørt stærkt i år, idet de fleste hold lå et stykke under de tider, vi kørte på i 2016.

Der var flere, der syntes, at der måske blev kørt lige råt nok. På et tidspunkt havde vi en placeringskamp i et sving, og den inderste ville ikke give sig, så han pressede den anden til højre, og desværre var der lige en tredje gokart, der fik et lille puf, så han fløj af banen, ramte ind i dækbarrieren, der begravede gokarten halvt, og det var nok til at føreren ikke kunne komme ud af gokarten, da han sad fastklemt.

Han fik hurtigt hjælp og var uskadt og kunne fortsætte efter ca. 1 minut, men det kostede næsten en omgang.

Team Skov, som sluttede som nr. 3, kom på et tidspunkt ind på langsiden, og på det tidspunkt var føreren 3 meter efter en anden gokart, og alligevel var føreren fra Team Skov efter ca. 100 meter kørsel på langsiden 2 meter foran, så det gik stærkt for de bedste.

På samme strækning havde vi igen to gokarts, der ikke ville tabe placeringer til hinanden. De lå side ved side, meget tæt, og ville ikke give sig, og det endte med, at da den ene gokart løb tør for bane, måtte man bremse kraftigt ned for ikke at køre af banen.

Der blev kørt råt, men med en meget god stemning, og vi fik ikke en eneste klage, men en masse gode eller mindre gode undskyldninger for, at det ikke gik så godt.

1.    Vi har mistet vores bedste kører til en konkurrent. (Shit Happens) 

2.    Jeg er alt for tung (Gå på slankekur) 

3.    Vores pitstop tog for lang tid (JA det var en af de otte omgange, I var bagud) 

4.    Vi havde afbud, så vi fik længere køretid individuelt, end de andre kørere og var derfor mere trætte. (Så skaf dog en erstatning, det gjorde de andre hold. 

5.    O.s.v. o.s.v.

Men det hele var jo kun for sjov, og vi regner selvfølgeligt med, at der igen næste år bliver fuldt felt, når vi den 4. september 2019 igen kører i Roskilde.