Oktoberløbet i PI Motion

Opdateret 26. november 2017

Lørdag den 28. oktober var 6 af de faste deltagere mødt frem til PI Motions Afdelings testløb fra Politiskolen i Brøndby.

Efteråret viste sig fra sin pæne side, og alle havde en god tur.
Søren Østergaard fejrede sin fødselsdag til løbet, så det var velfortjent, at det blev ham der løb af med løbets lodtrækningspræmie.

Onde tunger sagde, at han var kørt ud til løbet på sit mimrekort – men det kan ikke have noget på sig, selv om han lettere skadet måtte delvis gå rundt på de 5,5 km.

Næste Motionsløb: Lørdag den 9. december kl. 1400

Juleløb med årsafslutning, samt gløgg og æbleskiver til alle fremmødte..

Kommende Motionsløb: Lørdag den 17. marts 2018 kl. 1000 fra Politiskolen i Brøndby

CoolCool= Lodtrækningspræmier fra Motionsafdelingens sponsor:

Sportigan, Vesterbrogade 54, 1620  København V.

Deltagerne gennemførte som følgende:

1)  Politigården

5 point

53 point

2)  Bellahøj (+3 for sep.)

16 point

3)  Vestegnen

15 point

4)  Kbh. Færdsel & Trafik

5)  City

1 point

Civile (uden for konkurrence)

8 point

KMD Ironman Copenhagen 2017

Svømmeruten i Lagunen på Amager Strand

• Tøjet er klar

• Cyklen er klar

Lennart Balling ude på løberuten

Opdateret 1. oktober 2017

Af Lennart Balling

Det er søndag den 20. august, klokken er 04:30 og vækkeuret ringer. Jeg svinger benene ud af sengen, tar’ en dyb indånding og puster ud igen. Jeg er klar.
Forude venter en lang dag med KMD Ironman Copenhagen 2017 på menuen.

Træningen har været målrettet siden januar, men ikke uden diverse udfordringer og forhindringer på vejen. Som så mange andre desværre har oplevet det før os, fik vi kræften helt ind på livet, da nærmeste familie blev ramt, men et langt forløb endte lykkeligt i sidste ende.

Mere lykkelige omstændigheder stod på menuen i marts, da min hustru nedkom med vores andet barn.

Sammen med 3 holds skift og arbejde hver anden weekend var det et must at få lavet en detaljeret logistik og træningsplan på hjemmefronten hver uge, for at få projektet til at lykkedes. Til tider kunne man spørge sig selv, om man var dedikeret eller gal, når man stod op klokken 4 om natten/morgenen for at løbe 90 min. inden en formiddagsvagt, for igen om aftenen, når børnene var lagt til ro, at begive sig ud på en 2 timers cykeltur, for næste morgen kl. 6 at stå klar i svømmehallen til endnu et træningspas.

Men nu hvor klokken er blevet 6 på raceday, og jeg står i startområdet på Amagerstrand, så giver det hele mening.

Alle de mange træningstimer i slud, sne, frost, regn og sol kulminerer, og en stor oplevelse venter. Luften er tyk af spænding og forventning i de tidlige morgentimer i skiftezone, mens ca. 3200 atleter gør sig klar.

Her er alle typer atleter, lige fra de fuldtidsprofessionelle til begynder motionisten. Jeg har efterhånden deltaget i mange forskellige stævner og har en helt fast procedure, jeg kører igennem for at gøre mit udstyr og mig selv klar til start.

Klokken 07:00 lød startskuddet for de fuldtidsprofessionelle, og klokken 07:10 startede alle de øvrige atleter i en såkaldt rullende start, hvor 5 atleter sendes i vandet hvert 3.sekund. Jeg nærmere mig stille og roligt startstregen, og klokken ca. 07:20 bliver det min tur. Jeg løber ud i vandet og kaster mig afsted. The game is on!

Svømningen går ok, og føler mig ok tilpas på hele turen, som er på 3800m og foregår i Lagunen på Amagerstrand.

1t 15min senere er jeg oppe af vandet igen. Jeg løber op til stativerne med skifteposer. Finder min pose, får trukket våddragten af, smider den i skifteposen, får min hjelm på og så afsted mod cyklen.

Jeg finder min cykel og er ude på cykelruten små 5 min efter, jeg kom op af vandet.

Cykelruten er 180 km lang og går fra Amagerstrand gennem indre by og videre nordpå ad Strandvejen. Mellem Nivå og Humlebæk drejer ruten ind i landet mod vest, til man rammer Kongevejen, og derfra er det sydpå, til man rammer Lyngby.

På dette stræk kommer man hen over Geels bakke, som er det helt store hotspot på cykelruten, hvor massere af tilskuere har taget opstilling og skaber en kæmpe fest.

Fra Lyngby svinger ruten tilbage mod Strandvejen, og herfra drejer man atter nordpå for at snuppe endnu en runde, før man til sidst sætter kursen mod indre by for at skifte til det afsluttende maraton.

Jeg kommer fint afsted på cyklen og har hjemmefra lagt en plan for, hvor hårdt der skal trædes i pedalerne, og hvor meget jeg skal spise og drikke undervejs, så jeg kan opretholde energiniveauet gennem hele racet.

Jeg holder mig til min raceplan og har ingen problemer. Vejret er typisk dansk sommer med sol, vind og lokale styrtbyger. Jeg undgår bygerne og kører nærmest i sol hele vejen, og begge gange jeg krydser Geels bakke, er der stor fest.

Det går lige efter planen. Lige indtil 15km før skiftezonen. Jeg bliver ramt af en punktering på forhjulet og er nødt til at stoppe.

Jeg får hurtigt hjulet af, skifter slangen og finder den splint, der sidder fast i dækket, og som forsagede punkteringen. Jeg får pumpet slangen op, sat hjulet på cyklen igen og er videre i løbet af ganske få minutter. Små 5 minutter senere sker det, der bare ikke må ske. Jeg rammes af en ny punktering og igen på forhjulet. Jeg må igen stoppe og hive forhjulet af cyklen. Jeg får hevet den punkterede slange ud af dækket og finder den sten, der har lavet hullet. Stenen sidder stadig i dækket, og den sidder fast. Meget fast. Jeg forsøger med forskellige ting at få stenen ud, men den vil ikke rokke sig. En kvinde kommer gående med sin barnevogn, og jeg spørger hende, om hun har en nøgle eller kuglepen, jeg må låne. Hun fisker en kuglepen op af tasken og kaster den over til mig. Med vold og magt lykkedes det mig til sidst at få stenen ud. Jeg snupper en gel og lægger plastikindpakningen ind i dækket som ekstra dækindlæg, hen over hullet stenen har lavet.
Jeg får pumpet slangen op og får sat hjulet på igen. Dette pitstop har taget noget længere tid end det første, og nu skal dæk og slanger holde hele vejen til mål, for jeg har ikke flere slanger med.

Efter 5t 41min stiller jeg cyklen i skiftezonen. Jeg er tilfreds med turen, og kan hverken gøre fra eller til, at jeg på de to punkteringer har tabt 15 min.

2min 40sek. senere er jeg ude på løbe ruten. Og hvilken rute. En rute tæt pakket med op mod 200.000 tilskuere, der skaber en fantastisk kulisse hele vejen rundt. Ruten skal gennemløbes 4 ½ gang, før målstregen venter.

Jeg finder hurtigt min pace og kan mærke, at benene stadig er gode. Jeg fortsætter med at spise og drikke efter min plan og føler mig helt ovenpå.

De mange tilskuere skaber en kanon stemning, og man skal kæmpe lidt for ikke at blive overmodig og lade sig rive med og sætte et for højt tempo. Jeg nyder ruten og der, midt på Toldbodgade, står hele familien.
De hepper, som havde fanden besat dem!! Synet af den familie, som igennem de sidste mange måneder gang på gang har set deres far, ægtemand, søn og svigersøn stryge ud af døren for endnu en gang at skulle træne, og har efterladt dem alene derhjemme, og som nu står og hepper som gjaldt det deres liv, får tårerne til at trille.
Jeg gir mig tid til at standse op og uddele kys og kram for blot at blive sparket bagi af min far, mens han råber: ”kan du så komme videre knægt. Du har ikke trænet så meget for at stå her og flæbe”.
Jeg løbere videre, mens jeg skrald griner og lader en sidste tåre trille. Jeg får samlet mig sammen og finder hurtigt ind i min rytme igen. Rundt på hele ruten møder jeg venner og kollegaer, som hepper mig på vej. En fantastisk følelse, men jeg kan også mærke, at trætheden begynder at indfinde sig. Nok ikke så underligt, da jeg har været i gang i 9 timer, men energimæssigt føler jeg mig ovenpå og med en god følelse i kroppen.

Ved 23 km bliver den følelse sprængt til atomer. Uden forudgående varsel og fra det ene skridt til det andet, kramper mit højre baglår, som jeg aldrig har prøvet det før. Jeg står nærmest på røv og albuer, men reddes af den opstillede afspærring.

Jeg får strukket lidt ud og begynder at små løbe igen. Jeg kan hurtigt mærke, at jeg ikke er i stand til at komme tilbage i samme pace, og baglåret hopper ind og ud af krampeagtig tilstand.
Kramperne spreder sig til for låret og inderlåret, og de kommer så pludseligt og er så voldsomme, at mit ben nærmest trækkes ud til siden, når krampen sætter sig. På et tidspunkt sidder kramperne i læg, for-, bag- og inderlår på samme tid, og jeg hænger i bogstavelig stand i hegnet ved siden af den sorte Diamant og skriger min smerte, vrede og frustration ud over inderhavnen.
At vælge at udgå er ikke en mulighed, så hellere gå de sidste 10 km hjem.

Efter flere minutters stræk på den ene og den anden måde slipper kramperne, og jeg forsøger at komme videre. Min pace er gået voldsomt ned, men jeg forsøger at holde motoren kørende i den pace, der nu er muligt.

De sidste godt 20 km føles uendeligt lange, men langt om længe er jeg få hundrede meter fra målstregen. Jeg tager en sidste kort gå pause for at sikre, at benene får lidt luft og ikke kramper midt på den røde løber ved målstregen. Med en maraton tid på 4t 1min krydser jeg målstregen i en samlet tid på 11 t 5 min 46 sek.

En stor tak skal lyde til de kollegaer, som i mange måneder gang på gang har måtte høre om træning, træning og træning, men som har bakket op og støttet hele vejen, og ligeledes en stor tak til PI Københavns Venner for støtten.

Den største tak går til min kære hustru, som er årsagen til det hele har kunnet lade sig gøre.

Og tak til dig, fordi du læste med. Skulle du være blevet interesseret i at vide mere omkring sporten eller ha’ lyst til at prøve kræfter med den, så skriv endelig til mig, lla026@politi.dk eller ret henvendelse til din lokale triatlon klub.

Esrum Sø rundt

Opdateret 21. september 2017

Af M. Hansen, Motionsafdelingen

Søndag den 26 august løb jeg Esrum Sø Rundt, kongeetapen på 27 km i flot klart solskinsvejr. Jeg kan varmt anbefale andre at prøve løbet, da ruten var super flot.

Ruten startede foran Fredensborg Slot og gik derfra igennem Slotsparken, Endrup og Jonstrup. Slotsparken var super flot at løbe igennem.

Derfra videre ud på ruten, hvor man flere steder har et imponerende kig ud over Esrum Sø. Man løber langs søen ad landevejen, krydser Esrum Å i søens nordlige ende og fortsætter ind i Grib Skov, hvor man løber på grusstier gennem skoven til Nødebo.
Herfra følger ruten igen landevejen, og man passerer fuglereservatet i søens sydende samt Egelunds græssende kvæg.

Efter ½ maraton-mærket går løbet gennem det hyggelige Sørup, hvorefter man løber ind i Slotshaven igen og løber de sidste 900 meter til mål med en stigning på 24 højdemeter.

Der er tidsregistrering på både halvmaraton tiden og sluttiden med chip. Der var godt med væske, frugt mv. i start og mål området, og der var 6 poster med vand og energidrik på ruten.

Jeg kom i mål i tiden 2 timer, 14 minutter og 50 sekunder.
En dejlig dag med et flot arrangeret løb. Prøv det.Smiler

Augustløbet i PI Motion

Opdateret 14. september 2017

Tirsdag den 15. august var en håndfuld af de faste deltagere til PI Motions Afdelingens testløb fra Politiskolen i Brøndby. Alle havde en god tur i skoven. Husk at vi til E-løbet har vores sædvanlige lejr, hvor man kan opbevare sin taske med skiftetøj under løbet.

Kommende Motionsløb: Lørdag den 28. oktober kl. 1000 fra Politiskolen i Brøndby.

Deltagerne gennemførte som følgende:

Afdelingens aktiviteter

Afdelingsformand, Henrik Loose

Siden redigeret den 12. december 2016

Motionsafdelingen blev stiftet den 8. januar 1986.

Formanden for Motionsafdelingen er i dag, Henrik Loose, Københavns Politi.
Afdelingen optager også personer uden tilknytning til politiet som medlemmer.

Motionsafdelingen arrangerer motionsløb fra Politiskolen i Brøndbyøster, hvor man har mulighed for at løbe 5,5 km. – 10 km. eller 15,5 km. i Brøndbyskoven.

Det koster pt. kr. 5,- at deltage i løbene, der som udgangspunkt foregår hver den første lørdag i månederne, marts, april, oktober og december.

I månederne maj, juni, august og september løbes der som udgangspunkt hver den første tirsdag i måneden.
Juli er sommerferie.

Se datoerne for de kommende motionsløb i resultatlisten herunder.

Motionsafdelingen deltager herudover i mange forskellige motionsløb såsom:

Griseløbet  - forår og efterår
10 km. og halvmaraton
5x5 km stafet i Fælledparken, hvor alle deltagende hold for PI-København får refunderet startgebyret.
BT´s halvmaraton
Eremitageløbet

For de 2 sidstnævnte løb refunderer Motionsafdelingen startgebyret mod fremvisning af diplom på Idrætskontoret.

Motionsafdelingen har også ydet tilskud til løbere, som har deltaget i Etape Bornholm og Berlin Maraton, hvor der dog må forventes en del egenbetaling.

Info om disse ture vil blive meddelt her på siden.

Uddybende eller yderligere spørgsmål til afdelingens arrangementer, kan rettes til et af nedenstående medlemmer af bestyrelsen.

hlo002@polit.dk

hwd001@politi.dk

mbo010@politi.dk

Afdelingen har ingen egen hjemmeside.

Motionsafdelingens årsberetning for året 2016

Bestyrelsesmedlem, Tim Kauling
Regnskabskontrollant, Jørgen Wasmann Hansen
Regnskabskontrollant, Helle Bengtsen

Det årlige afdelingsmøde blev afholdt den 2. februar 2016 på Station Bellahøj, og der var fremmødt ca.  5 medlemmer og 5 gæster.

Forsamlingen valgte følgende medlemmer til bestyrelsen:
Formand: Henrik Loose (2 år)
Bestyrelsesmedlem: Tim Kauling (2 år)
Materielforvalter: Frits Løkkegaard (2år)
Regnskabskontrollant: Jørgen Wasmann Hansen (2 år)

Motionsafdelingen har i det forgange år haft 8 løb ved Politiskolen i Brøndby.
Ved alle løbene var der i gennemsnit ca. 10 løbere fordelt på over de tre velkendte distancer 5 km, 10 km og 15 km.

Motionsafdelingen afholdt sit 30 års jubilæum, som blev markeret med en artikel til idrætsbladet.

Vi har igen i år været repræsenteret ved løb i foråret og efteråret ved Griseløbet i Nærum, BT´s ½ marathon i Lyngby, Helvede i Nord, Copenhagen Marathon, Copenhagen Half, Eremitageløbet.

I foråret ydede Motionsafdelingen tilskud til en arrangeret tur til maratonløb i Barcelona.
Der blev skrevet en god artikel til idrætsbladet.

I juli måned havde vi løbere af sted til Bornholm for at deltage i etape Bornholm, som er et fem dags løb i alt 42,185 km.
Der blev i den forbindelse skrevet en udmærket artikel til idrætsbladet af Jonas Seider.

I slutningen af august måned var ingen undtagelse for politiet. Som alle andre firmaer var vi ude og deltage i DHL stafetten i Fælledparken i København, det er verdens største motionsløb fordelt over 5 dage.

I september måned var politiet på tur til Berlin, hvor der var deltagelse i Berlin Marathon. Hovedarrangør på denne tur var Jørgen Klenke og Kjeld Thorbøll Station City.
Der var 54 personer af sted på turen. Af dem løb 40 marathon, mens resten løb marathon distancen på rulleskøjter.
Der kan nævnes, at det var ca. 40.000 deltagere i Berlin Marathon.

Vi havde i Motionsafdelingen ligeledes i år i september måned lavet det månedlige løb i Dyrehaven i stedet for på Politiskolen i Brøndby.

I oktober måned var det tid til Eremitageløbet i Dyrehaven nord for København. Motionsafdelingen havde oprettet en stand med banner og vimpler.

Mange politier, som deltog i løbet, lagde vejen forbi og fik opbevaret deres tøj under løbet. Ifølge Motionsafdelingens udsendte var der ca. 50 deltagere, der brugte den oprettede stand.

Lørdag den 10. december holdt PI Motionsafdeling sin års afslutning.

Til decemberløbet løb alle 5,5 km i roligt tempo (ingen tidtagning), traditionen tro dukkede julemanden op på ruten i skoven og uddelte godter og eleksir.

I anledning af den nært forestående jul var der gløgg og æbleskiver til alle efter løbet.

Igen i år blev det Politigården, der løb af med sejren foran Bellahøj, og på 3. pladsen kom Vestegnen.
Se de andre placeringer på www.politiidraet.dk

Frank B. Jensen modtog pokalen på vegne af Politigården, mens Jørgen Wasmann og Søren Østergaard modtog for Bellahøj og Vestegnen.

Årets flittigste motionsløber Jeppe Schrøder blev præmieret med et gavekort for deltagelse i alle 8 motionsløb. Der blev også trukket lod om gavekort til de fremmødte løbere.

I 2017 har vi valgt at holde fast i de 8 testløb til stationsturneringen, med løb i marts, april, maj, juni, august, september, oktober og december.

Vi kan kun håbe på lidt større deltagelse til testløbene i 2017og håbe, at medlemmerne vil komme ud og løbe til så mange andre løb som muligt.

Der kan læses artikler omkring vores aktiviteter og artikler på www.politiidraet.dk

Tak til alle for hjælpen i det forgange år.  Vi ses i 2017.

Motionsafdelingens årsberetning for året 2015

Opdateret 8. januar 2016

Af Henrik Loose,
afdelingsformand

Ved udgangen af 2015 bestod afdelingsbestyrelsen af følgende medlemmer:
Materielforvalter, Frits Løkkegaard
Bestyrelsesmedlem, Leif Berg-Sørensen og Jørn Andersen

Det årlige afdelingsmøde blev afholdt den 3. februar 2015 på Station Bellahøj, og der var fremmødt ca. 5 medlemmer og 5 gæster.

Forsamlingen valgte følgende medlemmer til bestyrelsen:
Bestyrelsesmedlem, Leif Berg-Sørensen
Regnskabskontrollant, Helle Bengtsen (2 år)

Motionsafdelingen har i det forgangne år haft 8 løb ved Politiskolen i Brøndby. Ved alle løbene var der i gennemsnit ca. 10-15 løbere fordelt på over de tre velkendte distancer 5 km, 10 km og 15 km.

Vi har igen i år været repræsenteret ved løb i foråret og efteråret ved Griseløbet i Nærum, BT´s ½ maraton i Lyngby, Helvede i Nord, Copenhagen Maraton, Copenhagen Half og Ermitageløbet.

I maj måned arrangerede vi de danske politimesterskaber i Maraton i forbindelse med Copenhagen Maraton, som løbeklubben Sparta er hovedarrangør på.
Dansk politimester blev Torkild Sundstrup fra PI-Aarhus.

Som noget nyt i år har vi haft valgt at sponsere politifolks deltagelse i flere forskellige løb - det har været gratis for kollegaer at benytte sig af den ordning. De skulle blot være medlem af PI-København.

Der kan læses omkring placeringer og tider på www.politiidraet.dk samt de forskellige klubbers hjemmesider.

I juli måned havde vi løbere af sted til Bornholm for at deltage i Etape Bornholm, som er et fem dags løb i alt 42,185 km.
Løberne havde selv sørget for opholdet, men fik betalt startgebyret af Motionsafdelingen

I slutningen af august måned var ingen undtagelse for politiet som alle andre firmaer ude og deltage i DHL stafetten i Fælledparken i København.
Det er verdens største motionsløb fordelt over 5 dage. Endnu en stor succes.

I september måned var politiet ved Station City på tur til Berlin, hvor der var deltagelse i Berlin Maraton. PI-Motion har givet tilskud til løbet.

Vi havde i Motionsafdelingen i ligeledes i år i september måned lavet det månedlige løb i Dyrehaven i stedet for på Politiskolen i Brøndby.
Antallet af løbere var ikke så højt i år, men vejret bød også på regn og rusk.

I oktober måned var det tid til Ermitageløbet i Dyrehaven nord for København. Motionsafdelingen havde oprettet en stand  med banner og vimpler. Mange politier, som deltog i løbet, lagde vejen forbi og fik opbevaret deres tøj under løbet.

Lørdag den 5. december holdt PI Motionsafdeling sin årsafslutning, hvor der traditionen tro blev uddelt præmier i stationsturneringen, og de flittigste løbere blev præmieret.

Efter løbet blev der uddelt præmier til vinderne af stationsturneringen.
Igen i år blev det Politigården, der løb af med sejren foran Bellahøj og Amager.
Jeppe Schrøder modtog pokalen på vegne af Politigården, mens Jørgen Wasmann og Jan Kofoed modtog for Bellahøj og Amager.

Årets flittigste motionsløbere blev præmieret med et gavekort. Både Søren Østergaard og Jesper Mortensen havde deltaget i alle løb, undtagen et.
De modtog hver et gavekort. Der blev også trukket lod om gavekort til de fremmødte løbere, her var Søren Østergård den heldige vinder af det største gavekort.

Dec.

8) Midt- og Vestsjælland

9) City

1 point

10 Civile (udenfor konkurrence)

20 point

I 2016 har vi valgt at holde fast i de 8 testløb til stationsturneringen med løb i marts, april, maj, juni, august, september, oktober og december.
Vi har derudover udvidet listen over løb, hvor medlemmerne af PI København kan få refunderet startgebyret.
Vi kan kun håbe på lidt større deltagelse til testløbene i 2015 og håbe, at medlemmerne vil komme ud og løbe til så mange andre løb som muligt.

En ny ting er dog, at for man kan blive berettiget til tilskud, skal man løbe minimum 2 testløb ved politiskolen i Brøndby. Endvidere forpligter man sig til at løbe i singlet fra PI-København.

Der kan som tidligere nævnt læses artikler omkring vores aktiviteter og artikler på www.politiidraet.dk

Motionsafdelingen fejrer i 2016 sit 30 år jubilæum.
Den 8. januar 1986 blev Motionsafdelingen stiftet på Station 3 (nu Station Bellahøj).

Tak til alle for hjælpen i det forgangne år.  Vi ses i 2016.